Veneen korjauslaminointi
Lasikuitulaminaatissa olevan reiän korjaus.
Lasikuituveneen korjauslaminointi tehdään, jos mahdollista, sisäpuolelle (= epätasainen, karkea, ei sileä muottipinta). Työ aloitetaan karhentamalla vaurioalue noin 15 cm yli joka suuntaan. Hiomapaperin karkeus No 40 – 60. Hionta tehdään syvemmälle juuri vauriokohdalla ja aivan vieressä nollaantuen kohti tervettä laminaattia. Jos käytät hiontatyössä konetta, tee lopuksi käsin vielä selviä naarmuja pintaan saadaksesi aikaan vieläkin karheampi tartuntapinta.
Jos tarpeellista, niin teippaa reikä umpeen ulkopuolelta. Itse laminointityö on tehtävä tavallisella lasikuitumatolla (= katkokuitumatolla) tarttumissyistä. Jos haluat käyttää jotain kudosta myös korjauksessa, aloita kuitenkin katkokuitu-matolla. Revi tai leikkaa matosta sopivat palaset kuivana. Suurin on koko karhennetun alan kokoinen ja seuraavat siitä sopivasti pienentyen.
Tarvittavan polyesterihartsin määrä on noin 1 kg / 1 m2 mattoa. Kovettimen lisäys polyesterihartsiin on 1 % lämpötilan ollessa noin 20 °C ja 1,5 % 15 ºC:ssa. Tällainen seos antaa työskentelyaikaa 35 – 45 minuuttia. Aina ensimmäiseksi levitetään alle polyesteriä ja päälle matto. Aloita laminoimalla ensin se suurin matonpala (siis hartsi alle ja matto päälle). Maton alle ei saa jäädä yhtään ilmaa. Se joko jyrätään pois kovatelalla tai ”täppäillään” pensselillä. Työvälineenä pienissä vauriossa käy pensseli. Suuremmat operaatiot, joissa mattoa kuluu yli 1 m2, on parempi tehdä sekä rullalla että pensselillä. Seuraavat lasikuitumattokerrokset voidaan laminoida saman tien. Jos kuitenkin joudut työskentelemään alhaalta ylöspäin, on järkevää antaa ensimmäisen maton kovettua ennen seuraavien laminoimista. Ennen topcoatin maalausta kannattaa hioa pois mahdolliset piikit ja muut suuremmat epätasaisuudet.
Topcoat vai gelcoat pintamaaliksi? Topcoatia käytetään maalin tapaan, kun vanhaa laminaattia korjataan. Gelcoatia käytetään muottia vasten ja se kovettuu ilman ilmankosteutta. Korjauksissa valitaan siis aina Topcoat.
Topcoat maalataan kunnollisen vedensietokyvyn saavuttamiseksi kahteen kertaan. Väli max. 6 tuntia hiomatta.
- Käytä kunnollisia suojakäsineitä.
- Työvälineiden pesu asetonilla.
Nyt voidaan poistaa teippaus ulkopuolelta ja hioa vauriokohta valmiiksi maalausta varten. Suojateippi kannattaa laittaa paikoilleen jo ennen hiontaa. Koska topcoat ei ole itsestään tasoittuva, sitä on levitettävä riittävästi (2 – 4 kerrosta). Tällöin kalvo ei mene puhki vesihiottaessa pintaa tasaiseksi. Jotta saisit alkuperäisen tasoisen pinnan, on vesihiontapaperin karkeusnumeron oltava 1000 tai suurempi. Kun joudutaan tekemään korjaustyö ulkopuolelta, tulee kiinnittää huomiota siihen, että laminoinnin jälkeen on vielä tilaa topcoatille noin 0,5 – 1,0 mm.
Seuraavissa kuvissa selvitetään tavanomaisen soutuveneen kölin korjaamista. Jos veneessä on ulkokuoren ja sisäkuoren välissä uretaanivaahdotus, joka monessa tapauksessa on imenyt itseensä hieman vettä, tulee tämä kostunut alue poistaa ja korvata uudella polyuretaanivaahdolla.
- Huomaa, että painepulloissa toimitettavat tiivistysvaahdot eivät täytä koteloita, vaan ne ovat tarkoitettu esim. karmien tiivistämiseen, jolloin aineella on jatkuvasti saatavana ilmankosteutta turpoamiseen.
- Polystryreeni eli styrox ei kestä polyesterihartsia.
Ylläkuvatulla tavalla ja sitä hieman soveltaen on helposti korjattavissa myös muunlaiset lujitemuovilaminaattia kohdanneet vauriot. Tällaisia ovat mm. pienveneiden penkin kiinnilaminoinnin pettäminen tai vaikkapa isommissa veneissä välilaipion kiinnityksen irtoaminen. Älä missään tapauksessa laiminlyö kunnollista karhennusta.
- Valmiin lujitemuovipinnan pyyhkiminen, jollain kemikaalilla kuten asetonilla ei aikaansaa tartuntapintaa.
- Polyesterihartsi ja topcoat säilyvät parhaiten viileässä (jopa pakkasessa) suojattuina auringonvalolta.
- Käyttö kuitenkin noin 20 °C.
- Sekoita kunnolla