Sirpale - Edelläkävijä, unohtunut klassikko ja uudestaan syntynyt puuvene
Keväällä 1905 Helsingin vesillä nähtiin jotain uutta. "Sirpale" niminen pieni sisämoottorivene oli yksi Suomen ensimmäisistä sarjavalmisteisista sisämoottoriveneistä. Sen yhdistelmä suorituskykyä ja edullista hintaa teki siitä hetkessä halutun. Puuveneen hinta oli puolet kilpailijoihin nähden ja tilauksia tuli enemmän kuin telakka ehti valmistaa.
Lehtimiehestä venetehtailijaksi
Päivälehden (nyk. Helsingin Sanomien) perustaja Eero Erkko karkotettiin Suomesta vuonna 1903 ja pakolaisvuotenaan Yhdysvalloissa hän tapasi insinööri Kosti Markoffin. Palattuaan Suomeen he perustivat Helsinkiin venetelakan, jossa Markoff vastasi tekniikasta ja Erkko myynnistä.
Yritys kasvoi vauhdilla ja syntyi Helsingin Moottoritehdas Oy. Tulipalo vuonna 1907 kuitenkin katkaisi lennon ja molemmat jatkoivat uriaan muualla. Sirpale-veneet jäivät elämään ja vaikka yksikään ei säilynyt, niillä on paikka suomalaisen veneilyn historiassa.
Replika syntyy yli sadan vuoden tauon jälkeen
Sirpaleen tarina sai uuden käänteen vuonna 2023, kun eräs veneharrastaja kuuli veneen historiasta luokkakokouksessa pursiseuran kommodorilta – Sirpalesaaressa. Näin syntyi ajatus: mitä jos Sirpaleen tekisi uudestaan?
Koska alkuperäisiä piirustuksia ei ollut säilynyt, ne laadittiin vanhojen mainoskuvien perusteella. Materiaaliksi valikoitiin mäntyrimat kuten alkuperäisessä Sirpaleessa. Nykyteknologian avulla rimavene pinnoitettiin epoksilla ja lasikuidulla, mikä tuo kestävyyttä verrattuna alkuperäiseen rakenteeseen. Veneen ulkoinen suojaus tehtiin Kevran epoksilla ja lasikuitukankaalla.
Replika valmistui Pyhämaassa lokakuussa 2024 ja siirrettiin koneasennukseen Uuteenkaupunkiin. Alkuperäisen mallin mukaani siihen asennettiin yksisylinterinen moottori, kuitenkin moderni diesel. Replika ei ole pelkkä museoesine vaan vene, joka tuo menneisyyden nykypäivään.
Sirpaleen paluu vesille ja yleisön eteen
Uusi Sirpale kutsuttiin Suomen Puuveneilijöiden osastolle Helsingin Vene25 -messuille. Toukokuussa vene laskettiin vesille ja elokuussa se oli esillä Puupaattei-näyttelyssä. Saman kuun aikana myös Päivälehden Arkiston (nykyinen Merkki Museo ja Arkisto) väki saapui koeajolle. Syyskuussa moottoriin saatiin sisäänajo täyteen 50 tunnin osalta ja vene siirrettiin talvisäilöön odottamaan uusia vesillelaskuja.